SiXX

Urspårat – Sajten för oss som tycker SJ kan bli bättre

Urspårat, ett upprop mot SJIgår kunde jag inte hålla mig längre. Jag fixade ihop Urspårat.se samt Facebook gruppen “Vi som tycker SJ spårat ur“. SJ behöver helt enkelt få höra hur de sköter sig på ett och samma ställe inte bara fragmenterad frustration på olika platser på internet.

Grundtanken är enbart att jag och många med mig vill fortsätta att åka tåg. Det är bekvämt, miljövänligt och för det mesta tidseffektivt i ett land som Sverige. Genom att låta SJ ytterligare och kanske med aningens strukur få reda på att det finns rätt mycket mer att göra än att få tågen att gå i vintertid. Specificerade t.o.m tre områden som inte vore helt svåra att få till.

  1. Kundvård & kundservice
    Att informera kunder innan de kommer till själva stationen om förändringar är tydligen för mycket begärt. Detta trots att SJ har alla våra kontaktuppgifter.
  2. Bokningssystem
    Inga platsöversikter, avbrutna köp, segt system samt att det helt enkelt är ett obegripligt bokningssystem. Det är 2010, då skall detta vara självklarheter.
  3. Att passa tider
    Att saker kan gå fel har alla förståelse för, men när det är mer undantag än regel när tågen kommer i tid är helt klart underkänt.

Redan igår kom det första längre inlägget. Det var från Erik som delade med sig om hur det är att resa med SJ som rullstolsbunden. Inlägget berör och är behandlingen är väldigt ofördelaktig för SJ. Eller vad sägs om detta:

”Du får ta X2000 från Stockholm, förbi Gävle, till Östersund och sedan ta en färdtjänst tillbaka till Gävle!”
”Va!? Stannar inte tåget i Gävle?”
”Jo…”
”Finns det ingen ramp eller hiss där?”
”Jo…”
”Är det personalbrist?”
”Nääe… Alltså tåget stannar två minuter i Gävle – men du hinner inte stiga av med din rullstol då. Du får bara gå av och på på ändhållplatserna!”
”Det tar inte mer än 30 sekunder för mig att ta mig av om det finns utrustning på plats!”
”Jo, jag får inte boka – då mina överordnade bestämt det”

Namninsamling för ett bättre SJ

Från allra första början var tanken att enbart ha en namninsamling, men sedan slog det mig att det kanske t.o.m kan finnas de som vill dela med sig av sina upplevelser så adderade det också.

Tanken med en namninsamling för ett bättre SJ är att vi blir så många som deltar att SJ helt enkelt inte kan blunda för att förbättring krävs. Om vi når dit återstår så klart att se, men om du delar dessa uppfattningar är det så klart bara att hoppa över till namninsamlingen och fylla i ditt namn.

Urspårat - Ett upprop mot SJ

Vi som tycker SJ spårat ur – Facebook

Vad hade ett kollektivt upprop idag varit utan en Facebook sida. Ja, jobbar man dessutom med det jag gör, går det så klart inte att låta bli. Den sociala kraften och word-of-mouth kan förhoppningsvis öka medvetandet om detta ämne som verkligen berör många.

Vad är planen?

Hmm, ingen aning faktiskt. Har varit sjuk i veckan och kände att jag dessutom behövde rensa huvudet från en absurt intensiv inledning på detta år. Eftersom jag pendlat och haft årskort i många år och upplevt väldigt mycket av SJs alla sidor och länge väntat på att någon skulle sätta upp en sida som Urspårat. När ingen dök upp och jag behövde rensa huvudet, så satte jag fart.

Om någon gillar loggan, header, knapper etc så är det min bror Johan Stenbeck som fixat dem.

Planen framåt tänkte jag låta vara upp till oss alla. Har en del funktioner på lager, men nu återstår att se om det bara är jag som upprörts av hur SJ sköter sitt åtagande mot sina kunder och utifrån det tar vi detta gemensamt framåt.

Slutet på Urspårat

När/om namnlistan blir tillräckligt lång (både på Facebook och den vanliga namnlistan) bör den föras till ledningen på SJ för att visa på vad deras kunders vilja är. Gissar att alla mål är svåra att nå inom kort, men lika sällan som tågen är i tid, lika lite kommer vi resenärer tröttna på att försöka få en bättre service när vi åker tåg. När dessa lever i symbios och alla är nöjda lär arbetet kanske vara klart.

×

privacy policy.

Genom att klicka "Spara" godkänner du att SiXX skickar sitt nyhetsbrev till dig. SiXX kommer endast att göra detta sällan och ytterst oregelbundet. Det går alltid att av-registrera via utskicken.

SiXX kommer aldrig att sälja, lämna vidare eller på annat sätt missbruka det förtroende vi fått genom att du lämnat din mail-adress till oss.