SiXX

← Older posts

Att sälja online och offline

Eftersom jag ofta hamnar i samtal där jag gör paralleller i sälj och beteende mellan online och offline så har jag även börjat reflektera över hur folk säljer offline i lite större utsträckning. Jag blev först förbluffad över hur många dåliga säljare det finns, samtidigt så passar ju det väldigt bra in i parallellen då det likväl finns många som säljer både bra och dåligt på nätet.

Låt mig börja med en liten definition. Jag definierar alla kundrelationer som sälj i denna post. Jag tycker att alla i ett bolag är säljare på ett eller annat sätt oavsett om det är det som står på visitkortet eller ej. Dessutom så är dessa gränser ytterligare suddiga i en online relation för där går sälj-marknad-kommunikation-kundsupport etc ihop ytterligare än vad det gör offline.

att sälja online

Lyssna

Offline: Detta är minst sagt en viktig punkt online så väl som offline. Hur många gånger har man inte suttit i möten med säljare som inte lyssnar på kunden utan bara mal på med sitt mantra om hur förträffligt hans/hennes erbjudande är. Detta helt utan att lyssna på kundens behov. Det är rätt pinsamt när man är åskådare till det. När en säljare lyssnar och anpassar sitt erbjudande efter kundens behov så ökar så klart sannolikheten till en affär betydligt.

Online: Skulle kunna göra copy/paste på offline texten ovan, eller hur?

Bygga relationer och förtroende

Offline: Låter banalt, men att bygga relation och förtroende är inte lättköpt, det kräver oftast att man brinner för det man gör, att man är kunnig, att man tänker långsiktigt och inte bara på att stänga en snabb affär innan månaden/kvartalet är slut. Det kräver även att man har förståelse för kundens affär och att man inte minst fungerar bra på det personliga planet. Finner det ytterst svårt att föra affärer med kunder som jag inte gillar, jag står då hellre över. Det är viktigare att ha djupa bra affärsmässiga relationer än att ha “one night stands“. Vilket påminner mig om en post jag skrev 2009 om kommunikativa one night stands och som beskriver det hela rätt bra.

Skippar faktiskt att lägga till Online som underrubrik här, för jag gissar att parallellen är tydlig ändå.

Underhålla och fördjupa

Det är betydligt enklare att göra mer affärer med en befintlig kund än vad det är att vinna en ny. Med det i åtanke så är givetvis den kontinuerliga dialogen med kunden viktig. För att få input till nya utmaningar hos kunden, fånga signalar, stötta i utmaningar etc. Bara genom att vara där och med det förtjänade förtroendet har ni en bra dialog och du får mycket information som gör att det är lättare att ytterligare bidra med värde till din befintliga kund. Detta gör så klart att ni får en ytterligare bättre och djupare relation. Samtidigt är det ju få företag som inte vill ha nya kunder utan det gäller samtidigt att fortsätta med punkt 1 och 2 ovan över tid och alltid.

Det jag iaktagit både offline och online är slående likt, här är två konkreta exempel:

  • Säljare studsar på frågan om kunden kan ringa om de behöver hjälp och trots att det är mitt i säljprocessen hänvisar säljaren till supporten. Kunden känner sig uppenbart oviktig som resultat. Han tappar således möjligheten till att etablera en personlig relation och ett förtroende. Detta inträffade offline, men händer dagligen online.
  • Kunden beskriver sitt problem öppet och ärligt. Säljare viker inte en tum från sin presentation och bara maler på med sitt intränade mantra, vilket inte är det kunden vill höra. Säljaren har dessutom en bra produkt som kunden behöver, men säljaren lyckas inte pricka in behoven, då han inte lyssnar.

Båda ovan är från offline-möten, men tänker man efter kunde de lika gärna varit från online möten, men då oftast med ett företag som avsändare. Tror inte längre det handlar så mycket om att företag och sälj behöver “mogna” utan att precis som det är svårt att hitta riktigt bra säljare så är det väldigt svårt att hitta de som på ett naturligt sätt kan göra samma sak online. Utöver det så är kombinationen bra säljare offline och bra säljare online inte en helt vanlig kombination.

Även om man blir lite förtvivlad när man tänker att ovan faktiskt inträffar så ger det ändå en viss hopp då det uppenbarligen finns bra och dåliga säljare offline också, eller hur? Låt oss se verkligheten för vad den är och inte göra den svårare bara för att det är nya termer.

Du kan förändra världen!

Bara vi bryter oss loss från de ramar världen skapar åt oss så kan vi förändra världen. Världen är trots allt skapad av människor lika smarta som alla andra. Steve Jobs lägger ut denna enkla logik, som förhoppningsvis kan uppmuntra till att fler gör som honom och förändrar världen. Det är värt att ge 46s av ditt liv.

E-mail ökar stress och hämmar produktivitet

email hämmar produktivitet

Det är ingen nyhet att e-mail hämmar produktivitet, men i en nyligen genomförd studie vid University of California.

Slutsatsen är så klart att man inte skall ha sin mailbox öppen hela tiden utan att kolla den kanske morgon, lunch, kväll och även att ta lite mail-fasta. Vill man få saker gjorda så skall man inte ha sin mailbox öppen.

Några av de fakta som studien kom fram till var:

  1. Fokus och koncentration ökade vesäntligt för de som inte använde e-mail
  2. En normal person (i studien) växlar fönster på datorn 37 gånger i timmen, medans en som inte använder e-mail bara gör det 18 gånger.
  3. Genom att mäta pulsen kom studien fram till att de som inte hade mail, var betydligt mindre stressade än de som använde mail.
  4. Förmågan att koncentrera sig på samma uppgift under en längre tid ökade för de som inte hade mail.
[space height="25"]

email hämmar produktivitet

Kanske en ny produkt för att bara leverera mail vid vissa tidpunkter

Att bygga ett mail-system som bara skickar ut mail vid vissa tidpunkter per dag kanske inte är en så lysande idé, men att bygga en plugin för de större systemen (Outlook/Exchange, Notes/Domino och Gmail) där företagen kan styra när mail levereras, kanske kunde vara en god idé för produktiviteten, stressen och koncentrationsnivån i företaget. Att sedan på nått klurigt sätt ta betalt för ökad produktivitet i företaget istället för att betala för produkten upfront.

Postidé via New York Times och artikeln: “Taking E-Mail Vacations Can Reduce Stress, Study Says

Studien genomfördes i samarbete med United States Army researchers.

Används chat på företag? Här är lite chat data från IBM.

online collaboration

Tänkte mest dela lite data på hur mycket chat används på ett av världens största företag, IBM. IBM med sina ca 400 000 anställda är ett företag som uppmuntrar mobilt arbete och där det inte ens finns kontorsplatser till alla. En sak där de inte kan anklaga dem för att vara skomakerens barn är hur de använder vissa av sina egna produkter. Här är data från IBM på hur mycket deras real-time collaboration produkt (här mest chat) Sametime används.

In IBM there are 400k unique users of Sametime; 320k unique users on any given day; 230k concurrent logins during peak, and 50M msgs per day

Continue reading →

Responsiv design, leave no man behind

Webbläsaren på datorn har länge varit modellen vi designat och utvecklad webbsidor för. När det nu säljs fler iPads från Apple än vad någon annan dator-tillverkare säljer datorer samt att trafiken till våra sajter från mobiler med iOS och Android bara ökar och ökar, är det nu ännu viktigare att vår online närvaro mäter upp detta så att vi inte förlorar kunder eller besökare. Leave no man behind som det gamla militär-ordspråket säger.

För några dagar sedan uppdaterade jag därför designen på SiXX.se. Ingen större förändring rent utseendemässigt, men det är några delar som skiljer och som jag tyckte kunde vara värt en egen bloggpost.

Responsiv design

Ordet responsiv design står i grunden för att sajten är så flexibel att den anpassar sig beroende på vilken skärmuppläsning man kommer till sajten med. Det är ju designmässigt en stor skillnad på en sajt om den används i på en liten iPhone-skärm eller om den används på en 27″ skärm med flera tusen pixlar i upplösning.

För att testa detta och du sitter vid en dator, så är det bara att gå till sixx.se (fungerar direkt i denn apost också, men syns bättre på startsidan) och minska fönstret och se hur denna sida anpassar sig för att passa storleken på fönstret. Bilder blir mindre, texten ändrar sig, sidhuvudet tar mindre och mindre plats samt att de olika blocken placeras för att passa skärmen.

InUse.se är ett bra exempel

Nu har ju SiXX.se en simplare design så det är ju ingen större skillnad, men titta t.ex på InUse.se som precis uppdaterat sin sajt till att vara responsiv. Tycker Kal Ström, som byggt om InUse.se åt InUse gjort ett riktigt snyggt och bra jobb. Det finns så klart massvis med andra exempel.

Kommentera gärna med fler bra exempel på sajter som du tycker har en bra tillämpning på responsiv design.

Varför är detta viktigt?

Inte för att SiXX.se är någon form av genomsnitt, men strax över 10% kommer från webbläsare på mobila enheter. klart störst med ca 80% är iPad, därefter iPhone och sen en drös med Android varianter. Även om dessa 10% inte är en majoritet av besökarna så är det ingen anledning att inte ge dem en bra upplevelse och att det är enkelt att läsa informationen. Driver man en mer konverteringsdriven sajt, så kan just dessa 10% faktiskt vara avgörande för om bolaget gör vinst eller förlust.

Slutsatsen är lite som det gamla ordspråket “Leave no one behind“. Alla besökare skall känna sig viktiga och omhändertagna.

För mer info

Först skall jag ge Anders Mildner lite tack för att han fick mig att hitta det WordPress tema som jag nu använder (han använder det). Det är WordPress temat iA3 från Information Architects (de som bl.a. gör iA Writer (störningsfri texteditor). Det finns flertalet WordPress teman som är responsiva så bara att leta, google är din vän

Det finns även en del ramverk. Ett som fått en del positiva omnämnanden är Twitter Bootstrap. Det är Twitter som tagit fram det och sen lagt ut det som open source. Det finns även en hel del WordPress teman och andra tjänster som nyttjar detta ramverk.

Så om man vill ha glada besökare och tycker att den online närvaro man har idag inte är fullt anpassad för alla typer av skärmar eller devices så kan responsive vara ett alternativ att titta lite mer på.

Det är onekligen intressant hur Google fungerar. Den senaste månaden har sökningen relationer på nätet visat min post Relationer på nätet som det första (eller andra) resultatet. Vet inte hur det hänt?

Posten är från 2009 och har inte varit en vidare stark post på något vis tidigare, men vips seglar den upp som 1:a på Googles sök och fullständigt tar över min statistik.

I grova drag står just nu posten Relationer på nätet för 80% av trafiken till sixx.se.

Stavningshjälp

En annan post som också är intressant är posten Stavningshjälp från Google. Den har precis tappat förstaplaceringen på Google om man söker på just stavningshjälp, men det är fortfarande intressant då det inte är ett ämne jag skrivit om endast en gång och det var 2006 när denna post skrevs….. 2006! Tydligen är det inte så många som skriver om stavningshjälp.

Dessa två poster förbryllar mig lite. Många andra som rankas högt kan jag härleda, men framför allt posten om relationer på nätet förbryllar mig då den poppar upp från ingenstans.

Nåväl, lite Google-förundran så här på måndagsmorgonen.

| Leave a comment

Jag älskar G-Star

g-star-raw-logo

Kanske en lite oväntad rubrik för att komma från mig, men det är faktiskt sant, jag älskar G-Star. Jag gör det på två sätt.

  1. De gör grymma jeans. Jag vet inte riktigt hur många jag har.
  2. Deras personal är så fantastisk.

Varför väljer jag att skriva om detta här? Jo, det är punkt två jag skulle vilja lyfta och sätta i ett online sammanhang.

Jag börjar med att berätta en liten historia hur jag upplever G-Star….. Continue reading →

Podio köps upp av Citrix

Podio

Podio blev igår uppköpt av Citrix. Podio som är ett danskt online collaboration företag har bara funnits sedan tidigt 2009. Inledningsvis levde de en modest tillvaro under namnet Hoist, men i samband med namnbytet till Podio och lite färskt kapital i ryggen började det hända grejer.

Jag skrev en längre post om Podio för ett tag sedan och nämner där även hur jag själv jobbar i Podio. Vi på Silverbakk har kört Podio rätt länge nu och har varit väldigt nöjda.

Podio

Grattis till Citrix, men främst så klart till Podio teamet!

Dessvärre är jag lite splittrad över uppköpet. Jag har sett en väldigt stor potential i Podio och att produkten har haft en väldigt stark utvecklingspotential. Detta då jag tycker de är inne på ett väldigt intressant spår som jag tycker många missat.

  1. Podio är lätt att anpassa efter ditt nuvarande sätt att arbeta.
  2. Podio har enkla do-it-your-self appar som vem som helst kan skapa eller leta upp i det stora bibliotek som hela tiden byggs. Du kan skapa appar för det mesta, vilket gör användningsområdena oändliga
  3. Att aktivt jobba med att integrera övriga moln-tjänster inom området som Dropbox, Box, Google Docs, Evernote etc.
  4. Samt några andra delar så klart

Podio Is An Online Working Platform Available As iPhone & Android App

Varför jag tycker att det kanske var lite tidigt är nog främst att jag känner att de hade mer att ge och då troligt hade kunna göra en bättre exit. Samtidigt har jag ingen aning om vad Citrix betalt, men hoppas innerligt att gänget fick ordentligt betalt.

Varför köper Citrix Podio

Här kan jag bara spekulera, men Citrix har i många år försökt att jobba sig in på collaboration marknaden. Deras mest framgångsrika lösning skulle jag gissa är GoToMeeting, som är en mycket bra tjänst för online möten och faktiskt en av få som fungerar friktionsfritt över de flesta plattformar. Gotomeeting är faktiskt den enda betal-lösning jag kört för online-möten och det fungerar väldigt mycket bättre än Webex, Lotus Sametime etc.

Podio kommer säkerligen att ingå i deras GoTo gruppering och tillföra en hel del bra. Frågan är nog bara hur Podio kommer att utvecklas inom Citrix. Hur befintliga kunder kommer att reagera och hur de kommer att attrahera nya när dom är i Citrix-familjen.

Är även orolig för att Citrix vill anpassa plattformen för de krav (enbart) större företag har. Givetvis skall plattformen fungera bra i stora företag, men det är idag en stor skillnad på en plattform som Podio och t.ex IBM Lotus Connection eller Microsoft Sharepoint etc. Får Podio fortsätta att utvecklas i den anda de hittills utvecklat produkten kommer den att passa bra i större bolag ändå. Håller tummarna, för vem vill egentligen ha dessa brontosaurus till system?

Skall inte vara allt för pessimistik utan hoppas framför allt för Podio-teamets skull att utvecklingen kommer att vara grym och att alla kommer att få en lysande framtid.

Andra om uppköpet

  1. Podios bloggpost om uppköpet
  2. Citrix bloggpost om uppköpet
  3. Officiella pressreleasen från Citrix
  4. Andre som plockat upp är så klart Techcrunch, ArticStartup, Nextweb och IDG etc

Som avslutning skall väl tilläggas att detta även är jättekul för Köpenhamn och även Scandinavien i stort, ur ett startup perspektiv. Bra jobbat Podio!

Ny internet-trend: Bidra till teamet, först då kommer belöningen!

collaboration

Jonas Nockert skrev i förbifarten att han tror att nästa trend kommer att vara Team. Jonas utvecklade det hela med att vi nu borde gå in i en fas där det handlar om att hjälpa varandra att uppnå saker och genom det nå status. En idé som inte känns främmande, men ändå utmanande.

Idag jagar vi status i sociala medier, i team-tanken uppnår man status när man tillsammans uppnår saker och att som person får man först status/badge etc när man bidragit till gruppen.

Detta fick mig att tänka till och reflektera. Jag tror nämligen att Jonas (eller @lemonad som många säkert känner honom som) har helt rätt. Det fick mig först att se en stor potential för befintliga och nya plattformar att lyckas, men det fick mig även att dra paralleller till UGL (utveckling grupp ledare) och FIRO-cirkeln. Continue reading →

Intervju med mig på Swedish Startup Sessions

Annika Lidne intervjuade mig på LeWeb för hennes initiativ Swedish Startup Sessions. Där satt vi ner och pratade en del om vart Silverbakk är på väg och hur vår resa har sett ut. Det blev en del om marknaden och hur företagen i allt större grad mognar vad avser att integrera online i hela företagets processer. Det är givetvis även en del om att vara startup i Sverige och iom det kunde jag som vanligt inte låta bli att ge Jante den vanliga kängan.

Silverbakk Measure (ny produkt)

Det är nog även första gången jag berättar om vad vår nya produkt Silverbakk Measure faktiskt kommer att göra, så är du nyfiken på hur Silverbakk Measure kan hjälpa till att mäta företags hela online närvaro så kan det vara värt att kika för de första hintarna om vad som snart komma skall.

Lite kul är att Annika faktiskt intervjuade mig även 2009 på LeWeb precis efter att vi lanserat Silverbakk. Så vill du även höra hur jag pratar om Silverbakk ca 2mån efter att vi lanserad 2009 så är denna intervju lite kul.

← Older posts
×

privacy policy.

Genom att klicka "Spara" godkänner du att SiXX skickar sitt nyhetsbrev till dig. SiXX kommer endast att göra detta sällan och ytterst oregelbundet. Det går alltid att av-registrera via utskicken.

SiXX kommer aldrig att sälja, lämna vidare eller på annat sätt missbruka det förtroende vi fått genom att du lämnat din mail-adress till oss.